Parachute

Het is vrijdagmiddag en ik ben met een groep Beter Benutten-bestuurders uit het Noorden op bezoek bij Gertjan Lankhorst, de CEO van GasTerra. Het bedrijf is mij niet onbekend, want eerder was ik er commissaris. Maar toen zat GasTerrra nog aan de A7, halverwege tussen Drachten en de stad Groningen. Nu zit GasTerra midden in het centrum van de stad Groningen, pal naast het station. Gertjan vertelt ons dat het bedrijf bewust heeft gekozen voor een duurzame mobiliteitsoplossing, door juist hier een nieuw kantoor te zoeken.

Die keuze heeft evidente voordelen, zoals de mogelijkheden van het openbaar vervoer zoals bus en trein. En ook op de fiets kom je er makkelijk, zeker als je in de stad Groningen woont. En dat doen veel jonge medewerkers.

Er is echter wel een nadeel; er zijn namelijk geen parkeerplekken meer voor de medewerkers. Dat leverde logischerwijs wel wat gemor op, want iedereen was gewend met de auto naar kantoor te komen. Het management heeft alle medewerkers opgeroepen om niet teveel te gaan prutten, maar om creatief te zijn. Om dat te stimuleren hebben ze een filmpje gemaakt waarin alle leden van het managementteam lieten zien hoe zijzelf tot nieuwe vervoersoplossingen kwamen.

Dat filmpje liet hij aan ons zien. Wij zagen achtereenvolgens managers met een roeibootje aankomen, met een bakfiets, met paard en wagen, op een elektrische brommer en gewoon met de trein. En als klap op de vuurpijl kwam CEO Gertjan aanzeilen aan een parachute. Hij vertelde dat na het filmpje de hele discussie over een gebrek aan parkeerplaatsen gelijk over was. Inmiddels zijn alle medewerkers geweldig enthousiast over de nieuwe huisvesting!

Dit is niet het enige interessante verhaal dat ik van CEO' s van bedrijven te horen krijg in de regio's Zwolle/Kampen, Stedendriehoek (Deventer-Zutphen-Apeldoorn), Twente en Groningen-Assen waar ik vrijdag te gast ben. Ook Achmea, Thales en Suikerunie vertellen enthousiast over het belang van nieuwe mobiliteitsoplossingen. Onder de vlag van Beter Benutten zijn zij met lokale en provinciale bestuurders aan de slag gegaan om zowel voor medewerkers van hun bedrijf als voor hun goederen slimmere oplossingen te krijgen.

Het blijkt dat het veelal niet om 'rocket science' gaat , maar vooral om gezond verstand. Niet elke medewerker hoeft elke dag van 9 tot 5 op het werk te komen. Je kunt ook van huis uit werken of collega's en klanten op een andere tijd en plek treffen. En het kan slimmer zijn om met 9 collega's uit Staphorst samen in een busje naar het werk in IJsselmuiden te gaan, dan allemaal apart met eigen auto’s. Als je dat busje ook nog laat staan tot het eind van de dag, krijg je nog minder verkeersbeweging!

Een ander voorbeeld: (thuis)zorgmedewerkers die op een elektrische fiets rondrijden. Dat is niet alleen efficiënter, maar ook leuker dan met de auto of de bus. Met de fiets mijd je uiteraard de file en het is nog gezonder ook. Dat merken de bedrijven en dat merken de medewerkers zelf.
En dan kom je bij het belang dat ik graag zie in de samenwerking binnen Beter Benutten: de gezonde dosis eigen belang. Want als die er niet is, dan beweegt niemand!

Die gezonde dosis eigen belang wordt in Beter Benutten verbonden met het belang van de andere partners in de regio. En dan krijg je samenwerking. Krachten bundelen lijkt te lonen. Want zo komen oplossingen tot stand waarin je elkaar nodig hebt. Of het nu gaat om een grote parkeerplaats in Haren, waarvandaan je met fiets of bus snel in Groningen kan komen, om snelle fietsroutes door de stad Groningen, of fietsen voor studenten van Deltion College in Zwolle. In alle gevallen komen mobiliteitsoplossingen tot stand door krachten te bundelen.

Er zit energie in de Beter Benutten-samenwerking. Die energie spat er vanaf en het is een feest om dat te zien/voelen! Beter Benutten blijkt een goede parachute te bieden voor slimme vervoersoplossingen. Die landen hierdoor een stuk beter!

Mark Frequin
Directeur-generaal Bereikbaarheid, Ministerie IenM

 

Mark Frequin

20 januari 2016