Regio Brabant: Gidsland op ITS-gebied, boegbeeld als bedrijf

Stel dat onze deltawerken er een concurrent bij krijgen: in-car informatiesystemen. Dat ondernemers uit Peking en Singapore naar Nederland komen om onze innovatieve Intelligent Transport System (ITS)-producten te bekijken. Dat die producten exportmiddelen worden. Dat zou prachtig zijn. En niet eens onrealistisch: Nederland is gidsland als het gaat om in-car toepassingen.

Brabant in-car

De regio Brabant is actief met dit thema bezig. Er zijn inmiddels al twee subsidierondes geweest, Brabant in-car I en II, waarin ITS centraal stond. NXP Semiconductors, waarvan ik directeur Nederland ben, heeft binnen deze projecten samen met andere partijen de praktijkproef SMART-In-Car uitgevoerd. We rustten auto’s uit met sensoren die allerlei dingen registreren, van aanspringende ruitenwissers tot ingetrapte rempedalen. Die data zijn verzameld en doorgestuurd naar gegevensverwerkers. Dat bleek vruchtbaar: als bleek dat op één punt bijvoorbeeld de schokbrekers van auto’s vaak op en neer gingen, wist Rijkswaterstaat – een van de betrokken partijen bij de proef – dat daar een gat in de weg zat.

Nationale en internationale relevantie

Binnenkort starten nieuwe proeven binnen Brabant in-car III, bedoeld om de doorstroming op de A67 te verbeteren. Dit soort proeftuinen zijn nodig om iets uiteindelijk op grote schaal te kunnen toepassen. Partijen moeten met elkaar leren samenwerken en dingen uitproberen. Het mooie aan Nederland is dat het klein genoeg is om proeven als Brabant in-car behapbaar te houden, maar groot genoeg om relevant te zijn. Niet alleen op nationaal niveau, maar ook internationaal: in het buitenland is onze ITS-manier van denken opgepikt. Nederland, Duitsland en Oostenrijk gaan binnen het Coöperatieve ITS Corridor programma werken aan intelligente transportsystemen waarmee voertuigen zowel met de wegkant kunnen communiceren als met andere voertuigen. Het startsein voor dit project werd in juni van dit jaar gegeven.

Proeftuin in het klein

Zo’n Coöperatieve ITS Corridor is een proeftuin in het groot. Bedrijven zijn eigenlijk proeftuinen in het klein. Bij NXP doen we er bijvoorbeeld alles aan om te zorgen dat werknemers vlot en zonder obstakels op kantoor kunnen komen. We stellen, samen met andere bedrijven op de High Tech Campus Eindhoven, honderd tot vijfhonderd elektrische auto’s beschikbaar, tegen een financieel aantrekkelijk tarief. Daarmee, samen met diverse andere maatregelen, hopen we de komende vijf jaar twintig procent minder CO2 uit te stoten in woon-werkverkeer en zakelijk verkeer, waarmee we in aanmerking komen voor een Lean and Green Star Award. Ook als bedrijf willen we immers boegbeeld te zijn.

Guido Dierick

17 september 2013