‘Efficiënter werken vergt andere manier van denken’

Als logistiek makelaar ben ik voornamelijk bezig met de vraag hoe je logistiek efficiënter kunt maken, met spitsmijden als hoger doel. Er gebeurt al veel moois, maar er liggen ook nog allerlei kansen. Bij Goedopweg zijn we momenteel bezig met diverse projecten. Deze zijn nog niet afgerond, maar de vooruitzichten zijn goed.

Eigen initiatief
Onze doelgroep bestaat uit bedrijven die met busjes of vrachtwagens in de spits rond Utrecht of Amersfoort op de snelweg rijden. Deze bedrijven zijn aan het begin van het project met camera’s geïdentificeerd. Een van die bedrijven is een bouwbedrijf dat gevestigd is op bedrijventerrein Lage Weide. Zij doen vastgoedonderhoud en renovatiewerk. De directeur vertelde me dat hij vijf vaste leveranciers heeft. Die leveren hun producten nu los van elkaar bij zijn bouwprojecten in Utrecht af, dat zijn dus vijf ritten. Terwijl deze leveranciers allemaal op Lage Weide zitten, een paar 100 meter van elkaar. Kan dat niet anders, namelijk gebundeld in één rit? En op termijn met elektrisch vervoer? Samen met mij heeft hij zijn leveranciers uitgenodigd om hierover te komen praten. Iedereen gaf aan de oproep gehoor. Het mooie hiervan is dat concurrenten samen een kans zien om hun logistiek efficiënter in te richten. Toen die eerste sessie goed verliep, is afgesproken om daadwerkelijk een logistieke samenwerking aan te gaan. Een veel belovend project op eigen initiatief van deze bedrijven. De logistiek makelaar hoeft in dit geval alleen de samenwerking te faciliteren, onder andere door de initiatiefnemers te verbinden met bedrijven die met vergelijkbare ontwikkelingen bezig zijn.

Bouwhub
Utrecht groeit en kent veel grote bouwprojecten. De laatste jaren is geëxperimenteerd met het bevoorraden van grote bouwlocaties via een bouwhub. Verschillende grote bouwbedrijven ontwikkelden zo’n bundelingsplek, voor eigen gebruik. Het houdt in dat leveranciers die bijvoorbeeld allemaal in het centrum moeten zijn hun producten verplicht naar de bouwhub aan de rand van de stad brengen. Vandaar worden materialen met volle wagens, in de goede volgorde en op het juiste moment, naar de bouwplaats in de stad gebracht. Dit is wennen voor leveranciers én opzichters op de bouwplaats, maar als je kijkt naar efficiëntie en CO2-reductie is het een geweldig concept. Een van de bouwhubs wil opschalen en ook voor derden - concurrenten dus - gaan werken. Ze zoeken daarvoor een nieuwe locatie. Als logistiek makelaar help ik mee de perfecte plek te vinden.

Weg met naleveringen
Logistiek efficiënter maken draait om puzzeltjes oplossen. Zo zie je dat horecagroothandels in de meeste gevallen hun klanten in de ochtend met volle wagens bevoorraden. Hier zit echter een addertje onder het gras. Nadat klanten ’s ochtends hun bestelling binnen hebben gekregen, bedenken ze soms dat ze iets vergeten zijn te bestellen of hebben ze toch nog iets meer van een bepaald product nodig. Dan bellen ze de horecagroothandel weer op voor een nalevering. Voor de groothandel zijn dat soort bestellingen niet handig, maar klant is koning, dus leveren ze die extra levering toch nog dezelfde dag. Maar dan is de vrachtwagen niét vol. Daar valt nog enorm veel winst te behalen op efficiëntie.

Het probleem zit hem hierbij zowel bij de horecagroothandel als de klant. Er is een cultuurverandering voor nodig. Klanten moeten onderdeel van het proces worden en van tevoren beter bepalen wat ze wel en niet nodig hebben, zodat ze niet ’s middags hoeven te bellen voor een extra levering. De groothandel zou bijvoorbeeld de mogelijkheid van nalevering door een logistiek dienstverlener kunnen onderzoeken. Die dit met kleine elektrische voertuigen kan doen.

Goed voorbeeld
Over horeca gesproken; een ondernemer uit Utrecht vertelde mij laatst het volgende. Zij zijn als horecagroothandel lid van een landelijke inkoopvereniging. Vorig jaar hebben zij als vereniging de aanvoer van vriesproducten van 20 leveranciers gebundeld. Al die leveranties komen nu samen op een centrale plek in Nederland. Vervolgens gaat er één auto met alle vriesproducten naar in dit geval Utrecht toe, waardoor er dus maar één vrachtwagen in plaats van twintig de stad in komt. Dat het werkt, blijkt wel uit het feit dat ze het binnenkort ook met andere productgroepen gaan oppakken. Samen staan ze sterk in het afspraken maken met producenten.

Taco Jansonius

21 juni 2017