Beter Benutten op de Dag voor Verkeer en Mobiliteit

Welke regio heeft het leveren van data als bron voor intelligente mobiliteit het beste op orde? Met een knipoog naar de Tour de France, werden tijdens de sessies van Beter Benutten veel regio’s gekroond tot winnaar. De gele trui met handtekening van minister Schultz ging naar Midden Nederland; de wegbeheerders in deze regio voeren het peloton aan,  op weg naar betrouwbare data. Maar dé echte winnaar is straks de weggebruiker.

De weggebruiker kan met betrouwbare reisinformatie en rijassistentie files vermijden en helpen voorkomen. Daarvoor slaan dataleveranciers (als wegbeheerders) en serviceproviders de handen ineen, zo blijkt op de Dag voor Verkeer en Mobiliteit. Wegbeheerders zetten zich steeds meer in om actuele en foutloze data te leveren over bijvoorbeeld maximumsnelheden en wegwerkzaamheden. Daarmee ontwikkelen serviceproviders verschillende reisinformatiediensten (apps); zo kan de weggebruiker kiezen wat bij hem past. De conclusie van vertegenwoordigers uit markt en overheid tijdens de ochtendsessie over Intelligente Mobiliteit wordt treffend verwoord in een filmpje: ‘we moeten samen zorgen dat gerichte, bruikbare data net zo gewoon wordt als benzine in je tank’.

Uitdagende route

Niet voor niets worden dataleveranciers tijdens deze dag gelauwerd. De jury oordeelt dat Midden Nederland niet alleen de kwaliteit van de data op orde heeft, maar dat de regio ook goed op streek is met de borging van het proces. Zo wordt de leverantie van betrouwbare data ook in de toekomst gegarandeerd. Geletruidrager Jan Jaap van Dijke (provincie Utrecht) vertelt hoe uitdagend de route was: “Voor goede datavoorziening vanuit wegbeheer zijn vierhonderd mensen nodig; die moeten allemaal meewerken.” Een groot deel van het succes zit in het overtuigen van het nut van foutloze levering (‘verplaats je als overheidsmedewerker in de gebruiker’). En dan kost het gewoon tijd om als grote regio ook alle kleinere gemeenten mee te krijgen. “Wat ook helpt is direct overleg tussen wegbeheerders en serviceproviders.”    

Meer truien

Tijdens de middagsessie ‘Innovatieve reisinformatie’ worden nog meer tricots uitgereikt: groene truien voor de sprinters (regio’s die binnen korte tijd veel progressie hebben geboekt), bolletjestruien/bergtruien voor regio’s die de nodige hobbels hebben overwonnen en een witte trui voor Metropool Amsterdam die recent is aangehaakt.

Apenrots

Tijdens het afwisselende ochtendprogramma bleek al het enorme belang van goede data voor de ontwikkeling van reisassistentiediensten. Serviceproviders, die op ‘de Apenrots’ op het podium aan de tand worden gevoeld door dagvoorzitter Marc Maartens, hebben één gemeenschappelijke wens: ze willen betrouwbare en actuele data over maximumsnelheden, wegwerkzaamheden, parkkeerplaatsen, incidenten en evenementen. Alleen deze data is te vertalen in actuele, betrouwbare adviezen. Als  informatie niet klopt, haken reizigers af en komt ‘intelligente mobiliteit’ niet van de grond.
Tijdens een van de middagsessies blijkt dat al veel voortgang wordt geboekt. Zo melden steeds meer aannemers exact wanneer en waar ze aan de slag gaan met wegwerkzaamheden. De serviceproviders zijn ook blij dat iedereen vaker dezelfde taal (Datex 2) gebruikt.  ‘Nu de eerste stappen zijn gezet, wordt het een soort zwaan-kleef-aan’,  verwacht Marcel Westerman (ITS Data).

Meer gebruikers gezocht

Diverse innovatieve reisinformatiediensten zijn al operationeel, maar miljoenen Nederlandse weggebruikers gebruiken die diensten nog niet in de auto. Arjen Oving van de Consumentenbond, heeft hier onderzoek naar gedaan en geeft de bezoekers alvast een beeld van de eerste resultaten. Hij vertelt dat 50 procent van de weggebruikers voor vertrek reisinformatie opzoekt. Onderweg maakt 10 procent gebruik van specifieke verkeersinformatie-apps op de smartphone, 50 procent luistert hiervoor nog naar de radio.  
Tien van deze apps worden door experts van de Consumentenbond getest op prestatie, bedieningsgemak en functionaliteit.  In januari is op de website van de Consumentenbond een overzicht met eigenschappen en pluspunten van de verschillende apps te vinden. Daarmee kunnen niet alleen weggebruikers, maar ook serviceproviders hun voordeel doen.

Kijk hier voor de presentatie Reisinformatiedienst van Arjen Ovink

Tijdens de ochtendsessie werd nog een onderzoek toegelicht. Wouter Schakel (TU Delft) vertelde over zijn promotieonderzoek naar tactische in-car-adviezen in simulaties en de eerste resultaten daarvan.

Kijk hier voor de presentatie In-car tactisch advies van Wouter Schakel

Coolboard

Apps en informatiediensten hebben de toekomst, maar zijn nog volop in ontwikkeling. Bezoekers laten in de stand van Beter Benutten op een coolboard zien wat ‘cool’ is. Zo is in-car-informatie cool  en worden verkeersborden met ingewikkelde ondertiteling afgedaan als uncool. Enkele bezoekers verwachten zelfs dat verkeersborden met maximumsnelheden langzaam maar zeker zullen verdwijnen, net als de praatpalen

3 december 2014