Limburgs bestelverkeer mijdt succesvol de spits

Een beetje afhankelijk van het tijdstip, vormen bestelauto’s 12 tot 16 procent van het verkeer op de Nederlandse wegen. Door ’s avonds of nachts te rijden, kan er tijd en geld worden bespaard.

Besparing door bevoorrading in avond of nacht

Bevoorrading in avond of nacht maakt het voor bedrijven mogelijk om besparingen te realiseren. Zo krijgen de monteurs van Gilissen en Gilissen Installatietechniek uit het Limburgse Cadier en Keer via een eigen chauffeur ’s avonds vanuit de eigen voorraad van het bedrijf een levering van de benodigde materialen. Hierdoor hoeven zij in de ochtend of middag niet eerst naar het bedrijf of de leverancier te reizen, maar kunnen ze rechtstreeks vanuit huis naar de klant. Dit bespaart tijd en kilometers én het geeft monteurs meer tijd om aandacht aan hun klus te besteden.

Nachtlevering

Bij diverse andere installatiebedrijven worden monteurs via nachtlevering door logistiek dienstverleners, zoals SLS en nox NightTimeExpress, ’s nachts bevoorraad. De benodigde materialen worden afgeleverd in de bestelbus die bij de monteur ’s nachts voor het huis staat en komen uit de voorraad van een viertal leveranciers. Naast de besparing van het niet meer naar het bedrijf hoeven reizen in de ochtend of middag wordt op die manier ook nog eens bespaard op het niet meer hoeven aanhouden van voorraad.

Voorwaarden

Om dit soort wijzigingen in de logistiek succesvol te maken zijn er voorwaarden waaraan voldaan moet worden, zoals:

  • De bestelbus moet ’s nachts bij de monteur thuis staan
  • Er wordt frequent naar de leverancier of bedrijfslocatie gereden
  • Het bedrijf maakt gebruik van digitale werkbonnen en bestelling of wil dit gaan doen
  • Een standaard voorraad in de bestelbus is of wordt aangelegd
  • Bij dit soort situaties kunnen bedrijven effectief gebruik gaan maken van nachtlevering, belevering op werklocatie of pick-up points.

Stimulans

Maastricht Bereikbaar is de verantwoordelijke organisatie vanuit het Beter Benutten programma van de overheid, die bedrijven helpt door middel van co-financiering of subsidies hun logistiek aan te passen. Het doel: verkeer uit de spits te houden, zonder het bedrijfsleven te hinderen. Evofenedex is nauw betrokken bij het Beter Benutten programma.

2 oktober 2017