Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie. Talking Traffic Update #36
Platform Beter Benutten
Hoofdafbeelding
 

Talking Traffic Update #36
Innovatiepartnership

Inhoud

ITS Hall of Fame Award voor Talking Traffic-partners
Demodag OV en Nood- en Hulpdiensten
Partnership Talking Traffic goes international
Nieuw online portal
Partnership Talking Traffic presenteert nieuwe diensten in Houten
Presentatie resultaten TestFest
In de media
Agenda werkbijeenkomst IPS Talking Traffic
Kalender



ITS Hall of Fame Award voor Talking Traffic-partners

ITS Hall of Fame Award voor Talking Traffic-partners

Deelnemende partijen aan het Partnership Talking Traffic ontvangen komend najaar de ITS Hall of Fame Award 2017 in de categorie Industrie Europa. Deze Award wordt uitgereikt tijdens het 24e ITS World Congress in Montréal in Canada (van 29 oktober tot 2 november 2017).

De directieraad van dit ITS- wereldcongres besloot in 2010 om veelbelovende persoonlijke en corporate prestaties te verkiezen voor een ITS Hall of Fame. De Awards bieden een waardevolle gelegenheid om successen op het gebied van ITS in de schijnwerpers te zetten.

Er zijn in totaal drie categorieën. Europees winnaar in de categorie Lifetime Achievement is Christer Karlsson, CEO ITS Zweden en winnaar in de categorie local government is het ministerie van transport en communicatie van Finland.

Een mooie erkenning voor het Partnership Talking Traffic!




Demodag OV en Nood- en Hulpdiensten

Demodag OV en Nood- en Hulpdiensten

Verkeerslichten die op drukke kruispunten voorrang geven aan de tram of een ambulance die met sirene en zwaailicht komt aanrijden: dat kan al. Maar intelligente verkeerslichten die rekening houden met bijvoorbeeld haltetijden en de intensiteit van het overige verkeer, chauffeurs voorzien van snelheidsadviezen en samen ervoor zorgen dat een bus of politieauto een eigen 'groene golf' krijgt om eventuele vertraging weer in te kunnen lopen: dát is nieuw. Slimme verkeerslichten, zogenoemde intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s), ‘herkennen’ welke voertuigen een kruispunt naderen, zelfs als deze nog niet in zicht zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld bussen, trams en nood- en hulpdiensten op tijd en veilig vrij baan krijgen over een langer traject.

Het Partnership Talking Traffic maakt dit mogelijk. Na enkele maanden van intensieve samenwerking tussen de betrokken bedrijven en overheden begint deze samenwerking op stoom te komen. De eerste gebruikerstoepassingen worden binnenkort zichtbaar. Reden om openbaarvervoerbedrijven, nood- en hulpdiensten, veiligheid- en vervoerregio’s en wegbeheerders een kijkje in de werkplaats van het Partnership te bieden. Dat gebeurde op vrijdag 25 augustus in Houten. ‘Het Partnership Talking Traffic is de tekentafel voorbij. Dit is het moment om onze doelgroepen te interesseren en te betrekken’, aldus Vincent Habers namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu tegen de ruim 50 aanwezigen namens de OV-sector in de ochtend, en 65 aanwezigen namens de sector nood- en hulpdiensten later op de dag.

Lees meer.




Partnership Talking Traffic goes international

Partnership Talking Traffic goes international

Het Partnership Talking Traffic presenteert zich vanaf 12 september in Frankfurt, tijdens de IAA, de grootste internationale automobielshow ter wereld. Het Partnership is een van de onderwerpen die nadrukkelijk naar voren komt in de stand van het ministerie van Infrastructuur en Milieu met de titel ‘The Netherlands - leading in mobility innovations’ en maakt onderdeel uit van het Holland High Tech-paviljoen in de New Mobility Hall in de Frankfurter Messe.

Als onderdeel van het International Forum op donderdag 14 september verzorgen onder andere Cees de Wijs (namens Dynniq), Jorn de Vries (namens Flitsmeister/BeMobile) en Caspar de Jonge (namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu) een plenaire presentatie. Thema’s zijn onder andere ‘Data and Connectivity’, ‘Smart and Sustainable Cities’ en ‘Urban Mobility’.

Demissionair minister Schultz van Haegen zal op donderdag 14 en vrijdag 15 september ook in Frankfurt aanwezig zijn, onder meer voor overleg met haar Europese collega’s tijdens een High Level Meeting en een bijeenkomst van de Data TaskForce.

Meer informatie over de beurs, het inhoudelijke programma en alle geplande persconferenties




Nieuw online portal

Nieuw online portal

Met het oog op de beurs in Frankfurt wordt een speciale site ontwikkeld, die dient als paraplu voor alle Nederlandse organisaties, programma’s en projecten op het gebied van innovatieve mobiliteit. Geïnteresseerde bezoekers vanuit binnen- en buitenland krijgen hier inzicht in en een overzicht van wat er op dit gebied speelt in ons land.

Deze nieuwe site is vanaf 4 september te vinden op www.dutchmobilityinnovations.com. Bezoekers van de site zoeken straks op modaliteit of onderwerp en worden met behulp van aanvullende tags op weg geholpen door het kleurrijke landschap van innovatieve mobiliteit in Nederland. Zo is er onder andere informatie te vinden over de hyperloop, drones, Mobility as a Service, eMobility en recente onderzoeken naar reizigersgedrag. Uiteraard is ook het Partnership Talking Traffic met alle betrokken partners (en hun eigen website) er te vinden.

De website www.partnershiptalkingtraffic.com blijft nadrukkelijk onderdeel uitmaken van de externe communicatiemiddelen, die we gebruiken om de buitenwereld - nationaal en internationaal - verder te informeren over het Partnership Talking Traffic.




Partnership Talking Traffic presenteert nieuwe diensten in Houten

Partnership Talking Traffic presenteert nieuwe diensten in Houten

Op 22 en 23 november vinden in de Expo in Houten de Dagen voor Verkeer, Mobiliteit en Parkeren plaats en het Partnership Talking Traffic is erbij! Deze beurs is van oudsher sterk gericht op de overheid (gemeente, provincie, waterschap en rijksoverheid) en werd in 2016 bezocht door ruim 2000 bezoekers. We geven bezoekers een beeld van onze nieuwe diensten.

Lees meer




Presentatie resultaten TestFest

Presentatie resultaten TestFest

Donderdagmiddag 24 augustus hebben collega’s Oene Kerstens en Igor Passchier namens InterCor een presentatie gegeven in Bunnik, aan geïnteresseerden vanuit het Partnership Talking Traffic en daarbuiten, over de resultaten van het recente TestFest. Daarbij stond de werking van een aantal ITS-diensten die gebruik maken van Wifi-P, centraal. Een week lang hebben marktpartijen gekeken of de apparatuur die zij voor voertuigen ontwikkeld hebben, goed communiceert met de apparatuur die door de InterCor-organisatie is ontwikkeld voor de wegkant. Het TestFest vond begin juli plaats in een 'lab setting' op het terrein van het RWS-steunpunt in Dordrecht, maar vooral tijdens echte wegwerkzaamheden op de A16.

Lees meer




In de media

In de media

Veel mediaberichten gaan over verkeersveiligheid en het gebruik van de smartphone in het verkeer.

Smartphone in autohouder bedienen blijkt strafbaar

Het tijdens het autorijden bedienen van een telefoon in een autohouder is volgens de rechter (rechtbank Noord-Nederland) hetzelfde als een telefoon tijdens het rijden vasthouden. Het vasthouden van de Smartphone werd al eerder verboden. Dit blijkt uit het oordeel van de rechter in een zaak waarin een veroordeelde bestuurder in beroep ging tegen een opgelegde boete voor het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden.

Volgens de rechter moet het begrip ‘vasthouden’ veel ruimer worden uitgelegd als het gaat om telefoons in de auto. Een telefoon mag volgens de wet uitsluitend hands-free worden bediend, bijvoorbeeld via een spraakassistent. De rechter vindt dat ook bij gebruik van een telefoon in een autohouder nog maar één hand vrij is voor het besturen van de auto. Bovendien is volgens de rechter niet uit te sluiten of de bestuurder aan het appen was of sociale media gebruikte. Dat zou de bestuurder nog verder afleiden van de verkeerssituatie. (Bron: Nu)

Naar de uitspraak van de rechter

Files zijn geen probleem volgens verkeersplanoloog Karel Martens van de Radboud Universiteit

In een interview in het AD werpt verkeersplanoloog Karel Martens een ander licht op het veelbesproken fileleed. Toch stappen we massaal iedere dag opnieuw in ‘die geld- en energieverslindende auto’. Volgens Martens toont dat het succes van het autoverkeer aan.

‘Zelfs mét een file is de auto blijkbaar een uiterst aantrekkelijk vervoermiddel. Anders sta je daar niet, toch? Blijkbaar is het openbaar vervoer langzamer, duurder en minder comfortabel. Toch is het geklaag niet van de lucht als automobilisten in een opstopping terechtkomen. Ik vraag me af of de overheid daar haar oren naar moet laten hangen’, aldus Martens in het AD.

Hij noemt automobilisten verwend. ‘Al bij een paar minuten vertraging is het de schuld van de overheid en moet het probleem met belastinggeld worden opgelost. De staat trekt nu miljarden uit voor een groep die met gemak het land doorkruist en dus niks tekort komt. De mensen zonder auto worden vergeten.’ Hun probleem vindt de verkeersplanoloog veel groter. Zo moeten zij drie keer overstappen om bij het ziekenhuis te komen, zien ze hun familie en vrienden minder en kunnen geen avondcursus volgen omdat ze dan de laatste bus naar huis niet halen. (Bron: AD.nl)

Britse overheid wil strengere regels voor beveiliging slimme auto’s

De Britse overheid wil met nieuwe regels auto’s met een internetverbinding beter beschermen tegen hackers. Deze kunnen via slimme autosystemen bijvoorbeeld persoonlijke data inzien, een auto stelen of de controle van een auto overnemen.

Nieuwe regels moeten zorgen dat autofabrikanten betere veiligheidsmaatregelen treffen. Zo verplicht de Britse regering fabrikanten om de beveiliging tijdens de hele levenscyclus van een auto te ondersteunen. Slimme systemen moeten bijvoorbeeld corrupte data kunnen afstoten. En mensen moeten hun persoonlijke gegevens die in de auto zijn opgeslagen, kunnen wissen.

De Britse overheid werkt daarnaast aan nieuwe wetgeving voor zelfrijdende auto’s, waardoor meer duidelijkheid komt over wie er verantwoordelijk is bij ongelukken met deze auto’s. (Bron: Reuters)




Agenda werkbijeenkomst IPS Talking Traffic

Agenda werkbijeenkomst IPS Talking Traffic

Donderdag 7 september 2017, Postillion Hotel Bunnik

9.30 - 11.00 uur: 1e parallelsessie: Werkgroep Techniek
11.00 - 11.30 uur: Koffiepauze
11.30 - 12.45 uur: 2e parallelsessie: Werkgroep Randvoorwaarden en Werkgroep Informatievoorziening Weggebruikers
12.45 - 13.30 uur: Lunchpauze (lunch wordt verzorgd)
13.30 - 15.00 uur: 3e parallelsessie: Werkgroep Planning en Verificatie
15.00 - 15.30 uur: Koffiepauze
15.30 - 17.00 uur: 4e parallelsessie: Sessie Doelgroep Logistiek en Werkgroep Evaluatie




Kalender

Kalender



Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave
van de programmadirectie Beter
Benutten van het Ministerie van
Infrastructuur en Milieu


Wilt u deze nieuwsbrief niet langer ontvangen? Klik dan hier

 
Platform Beter Benutten
 
Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor jou is bestemd. Indien je niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan je is toegezonden, word je verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten.

This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.